dennisopreis.reismee.nl

Laatste reisverslag

Hallo allemaal!

Voor de laatste keer ga ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen in Azië. De meesten hebben misschien al uitgebreid gehoord hoe mijn tijd in Bali en Singapore was, maar over mijn laatste week in Singapore heb ik nog niets geschreven. Dit wil ik toch nog even doen, zodat mijn verhaal helemaal compleet is.

Ik ben op donderdag 8 mei overgevlogen van Bali naar Singapore. Het was een twee en een half uur durende vlucht, die erg onrustig was met heel veel turbulentie vanwege hoog hangende wolkenvelden die we constant in en uit vlogen. Eenmaal geland in Singapore ben ik mijn bagage gaan ophalen en heb ik een oud klasgenoot ontmoet (Stevie), waarmee ik mijn afstudeerproject heb gedaan. Met hem heb ik mijn tijd in Singapore doorgebracht. We zijn vervolgens eerst gaan pinnen, omdat ik weer ander geld nodig had en daarna hebben we de taxi naar het hotel genomen. We verbleven op de 14e verdieping van het Peninsula.Excelsior hotel, in het centrum van de stad. Nadat we ons opgefrist hadden zijn we de omgeving wat gaan verkennen. We hebben wat rondgelopen door de stad, even goed gegeten op het gezellige 'Clarke quay' en een natuurlijk een goede pot bier gedronken. Vervolgens hebben we langs de Singapore River gezeten en nog een tijdje bijgekletst voordat we weer terug gingen naar het hotel.

De vrijdag hadden we het plan om 'Colonial District', 'Marina Bay' en 'the Quays' door te lopen. We hebben een route gevolgd uit de Lonely Planet (reisgids) en zijn begonnen bij 'Raffles Hotel'. Dit is een van de meest bekende hotels van Singapore. Het is een groot gebouw in victoriaanse architectuur, dat stamt uit de 19e eeuw. Vanuit daar zijn we naar 'St Andrew's Cathedral' gelopen, de grootste kathedraal van Singapore. Het is een erg mooie kathedraal in neogotische stijl uit de 19e eeuw. Het gebouw is bijna helemaal wit. Vervolgens zijn we verder gewandeld naar 'City Hall'. Dit gebouw wordt momenteel grotendeels gerenoveerd, waardoor we niet heel veel van het gebouw hebben kunnen zien. Het stamt uit de beginperiode van de 20e eeuw en is gebouwd in neoklassieke stijl. De route zou ons vervolgens langs 'Victoria Theatre and Concert Hall' en 'Old Hill St Police Station' moeten leiden. Echter zijn we daar iets van afgeweken waardoor we Victoria Theatre zijn misgelopen. Het Police Station hadden we al eerder gezien, omdat we daar langs waren gelopen toen we woensdag de omgeving aan het verkennen waren. Het is een grijs gebouwdat kleur krijgt door de 927 kozijnen en luiken in alle kleuren van de regenboog.Het stamt uit de 19e eeuw en is net als City Hall in neoklassieke stijl gebouwd. Vervolgens hebben we 'The Fullerton Hotel' van buitenaf goed bekeken. Deze lag niet op de route maar is zeker de moeite waard om te bekijken. Het is waarschijnlijk een van de duurste en sjiekste hotels van Singapore. Ook dit gebouw is gebouwd in neoklassieke stijl en het oudste deel stamt uit het begin van de 19e eeuw, dat toen nog als fort diende. Vervolgens zijn we terug de route gaan volgen en kwamen we uit op Boat Quay. Het uitgaansleven van Singapore speelt zich af op the Quays, langs de Singapore River. Vanaf hier kijk je ook op tegen de wolkenkrabbers die achter de restuarantjes en barretjes uitstijgen. Daarna zijn we doorgelopen richting het nieuwste deel van Singapore: Marina Bay. Eerst zijn we nog een kijkje gaan nemen bij 'Merlion Statue'. Dit is een groot bekend standbeeld met het hoofd van een leeuw en het lijf van een vis. Het standbeeld dankt zijn naam dan ook aan de twee woorden mermaid (zeemeermin) en lion (leeuw). Achter het standbeeld is een mooie skyline van Singapore zichtbaar, met zijn vele wolkenkrabbers. Na de Merlion kwamen we langs 'Esplanade - Theatres on the Bay'. Het gebouw zou moeten lijken op een 'Durian', een stinkende vrucht die groeit in Azië. Overigens smaakt de vrucht ook ontzettend vies, ik spreek uit ervaring. De vrucht die in Bali door haast iedere lokale inwoner wordt gegeten is in Singapore op veel plekken verboden vanwege zijn vieze geur. Na het theater stonden nog twee bijzondere bouwwerken op het lijstje: 'Helix Bridge' en 'Marina Bay Sands'. Eigenlijk kun je daar 'Singapore Flyer' nog aan toevoegen. Singapore Flyer is met 165 meter het hoogste reuzenrad ter wereld. Helix Bridge is een bijzondere brug die wandelaars en fietsers voert naar het gebouw Marina Bay Sands. De brug is gemaakt van 1.650 ton staal. Voor zowel architect als constructeur moet het lastig zijn geweest om de brug te ontwerpen, want het ziet uit als een spinnenweb van grote stalen buizen. Het is een indrukwekkend plaatje dat laat zien wat we tegenwoordig wel niet allemaal kunnen realiseren met behulp van ingewikkelde computersoftware. Een ander indrukwekkend plaatje is het naastgelegen Marina Bay Sands. Dit is een van de sjiekste hotels ter wereld. Het hotel bestaat uit 3 torens en telt in totaal 2.561 kamers. De torens zijn op 194 meter hoogte verbonden met elkaar door een 340 meter lang 'SkyPark'. Hier bevind zich een 'Infinity Pool' van 150 meter lang. Daarnaast omvat Marina Bay Sands een accomodatie van 120.000 vierkante meter voor beurzen, (sport)evenementen, concerten en vergaderingen, een museum, twee grote theaterzalen, zeven sterrenrestaurants, 2 drijvende 'Crystal Pavilions' een schaatsbaan en het grootste casino ter wereld dat 500 tafels en 1.600 gokautomaten telt. Ook een winkelcentrum met winkels waar de gemiddelde burger eigenlijk niets te zoeken heeft maakt onderdeel uit van het hele project. Wat het grapje in totaal heeft mogen kosten? 8 Miljard euro! Ik vind het persoonlijk een prachtig plaatje om te zien, vooral vanuit bouwkundig oogpunt, maar ik kan megoed voorstellen dat sommigen het waanzin vinden.

De zaterdag zijn we 'China Town' gaan bezoeken. We hebben ook hier een tijd lang rondgelopen en een route gevolgd. We hebben vooral veel tempels en een aantal moskeeën gezien. Echter waren deze naar mijn mening niet echt de moeite waard om te bezoeken. Ook de markt vond ik een beetje tegenvallen. Ik had een meer Chinese sfeer verwacht, maar in de wijk waren te veel westerse invloeden zichtbaar. Echter kan ik mij van Londen herinneren dat daar wel echt een en al Chinese cultuur heerste. Misschien waren de verwachtingen dan ook te hoog. In de middag hebben we nog even rustig aan gedaan bij het hotel en wat gezwommen, want we waren ondertussen wel toe aan wat ontspanning.

Op zondag hebben we 'Orchard Road' bezocht. Dit is het gebied waar Singapore misschien nog wel het meest om bekend staat: shoppen! De ene grote shoppingmall staat naast de andere nog grotere shoppingmall. Waarschijnlijk is het kleinste winkelcentrum daar te vergelijken met het grootste hier in Nederland. Het kan allemaal niet gek genoeg. Zelfs als je zoals mij niet graag gaat winkelen is het toch zeker de moeite waard om naar toe te gaan. Tegen het eind van de dag hebben we 'Gardens by the Bay' bezocht. Dit is een groot aangelegd park achter het hotel van Marina Bay Sands. Duurzaamheid staat in Singapore hoog in het vaandel en dit vind ik erg interessant (ookal is daar soms weinig van terug te zien). De gedachte van deze tuinen van maarliefst 101 hectare groot is om Singapore te transformeren van 'tuinstad' naar 'stad in de tuin'. We hebben in Gardens by The Bay een 'Flowerdome' en een 'Forestdome' bezocht, dit zijn twee binnentuinen. Vervolgens toen het donker begon te worden zijn we naar de 'Supertrees' gegaan. Dit zijn grote metalen bomen tussen de 25 en 50 meter hoog in het park. Ze hebben meerdere doordachte functies, zoals het duurzaam koelen van de binnentuinen, het verzamelen van regenwater voor irrigatie en het opwekken van zonne-energie. We hebben langs de Supertrees een Skywalk gedaan waarbij we uitzicht hadden over de omgeving. Ook was er een licht- en muziekshow gaande precies op het moment dat we de skywalk deden. Dit was puur toeval omdat we hier niet van af wisten en circa een half uur in de rij hebben gestaan voordat we omhoog konden.

Maandag was onze laatste actieve dag. Overdag zijn we nog even naar wat winkels geweest en in de namiddag zijn we naar het reuzenrad gegaan. We zijn hier in geweest en hebben een prachtig uitzicht over Singapore gehad. Later op de avond zijn we bij Marina Bay Sands naar het SkyPark gegaan om Singapore ook vanaf hier te kunnen zien. Zo hebben we de stad op één dag vanuit de hoogte zowel overdag als in de avond, als alles mooi verlicht is, gezien.

De dinsdag hebben nog lekker ontspannen. Dit was onze laatste dag voordat we terug richting huis zouden vliegen. We hebben nog even gezwommen en zijn in de avond weer richting the Quays gegaan om een geslaagde trip af te sluiten.

Woensdagochtend begon mijn reis terug naar huis, na twee maanden vol fantastische dingen! Ik heb nog een lange tussenstop in Dubai gehad. Hier ben ik de stad in gegaan en heb onder andere 2 grote winkelcentrums bezocht, het hoogste gebouw ter wereld: 'Burj Khalifa' en het duurste hotel ter wereld: 'Burj al Arab'. Ook heb ik nog een prachtige fonteinshow gezien op de kunstmatige vijver bij de Burj Khalifa. In de avond ben ik weer terug naar het vliegveld gegaan om daar de nacht door te brengen en vervolgens in de ochtend terug te vliegen naar Düsseldorf. Daar stonden pap, mam en Laura mij op te wachten.

Ik ben echt enorm blij dat ik deze prachtige reis gemaakt heb. Ik heb heel veel dingen ondernomen, die ik in Nederland nooit had kunnen doen. Ik ben weer een grote ervaring rijker en heb veel dingen geleerd. Ik hoop in de toekomst nog meer reizen te kunnen maken en dan samen met Laura. Ik heb gezien wat voor moois de wereld te bieden heeft en ik ben nu alleen maar nieuwsgieriger geworden naar de rest!

Tenslotte wil ik jullie bedanken dat jullie zo voltallig mijn reisberichten hebben gelezen. Ik had nooit gedacht dat zoveel mensen hier interesse in zouden hebben. Ik heb genoten van mijn ervaringen en ik hoop dat ik dat zo goed mogelijk heb kunnen laten overkomen naar jullie toe. Nogmaals bedankt daarvoor!