dennisopreis.reismee.nl

Goodbye Bali! Hello Singapore!

Hallo allemaal!


Ik heb Bali verlaten en ik heb er een heel gemengd gevoel bij. Ik ben blij als ik straks al mijn vrienden en familie weer na deze lange periode kan zien, maar tegelijkertijd is het zonde om zo een mooi eiland voor lange tijd vaarwel te moeten zeggen. Ik heb het geloof ik al eens eerder gezegd en ik zeg het gewoon nog eens: alles is hier prachtig! De mensen zijn vriendelijk, de natuur is mooi, het weer is heerlijk, de stranden zijn schitterend, het eten is lekker en de cultuur is geweldig! Ik ga het zeker missen en ik hoop echt weer een keer terug te kunnen gaan.


De laatste periode in Bali heb ik nog een beetje rond gereisd om de laatste dingen te zien die ik nog gemist had. Ik heb maandag 28 april afscheid van iedereen in Ubud genomen en ben dinsdag richting het oosten vertrokken, naar Candidasa. Onderweg heb ik de tempel ‘Goa Lawah’ bezocht, die gelegen is bij een vleermuizengrot. Eenmaal in Candidasa aangekomen heb ik een verblijf gezocht en ik had een hele mooie gevonden, waar ik langs de zee tussen de palmbomen in mijn eigen ‘hutje’ kon overnachten. Ik heb dezelfde dag nog een taxi genomen en ik heb nog het ‘Bali Aga Dorp’ bezocht. Dit is een dorp met hele oude tradities die al lang in stand worden gehouden. Zo mogen de mensen in het dorp alleen trouwen met andere dorpelingen en is het voor mensen van buitenaf niet toegestaan om hier te gaan wonen. Ook zijn geen commerciële bedrijven toegestaan en leeft men van eigen producten, zoals kip, rijst, groenten en fruit. Van de katoenplant maken ze handgemaakte kleding zoals ‘Sarongs’ en met palmbladeren en hout maken ze andere producten zoals souvenirs die aan toeristen verkocht worden. Daarna ben ik naar een Waterpaleis gegaan. Dit was een mooie grote tuin met een aantal vijvers, bruggen en fonteinen en hele mooie bloemen. Vervolgens ben ik nog naar een chocoladefabriek gegaan die meer weg had van grootmoeders keuken waar eigen chocolade gemaakt wordt. De rondleiding duurde 2 minuten waarin in 1 minuut werd uitgelegd hoe ze de chocolade maakte en waarin ik in de andere minuut wat verschillende vormen van chocolade mocht proeven. Dat stelde dus niet zo veel voor. Tenslotte heb ik nog een wit strand bezocht (de meeste stranden in de buurt zijn namelijk zwart) om daar even bij te komen van een lange dag met veel activiteiten. Omdat het al vroeg donker wordt, zo rond 6 uur, ben ik niet al te lang op het strand geweest. Ik ben daarom ook de woensdag terug gekeerd naar hetzelfde strand om even een dagje te relaxen. Ik heb wat gezwommen, een boekje gelezen, muziek geluisterd en met wat lokale mensen gekletst.


De donderdag ben ik vroeg vanuit Candidasa vertrokken, om weer een hele boel dingen te zien. Eerst ben ik naar de stad ‘Klungkung’ gegaan. Ik heb hier een oud justitiegebouw met een museum bezocht. Hier wordt veel duidelijk over de geschiedenis tussen de Nederlanders en Indonesiërs op Bali. Klungkung was namelijk het laatste koninkrijk van de zeven op Bali dat door de Nederlanders veroverd werd. Dit gebeurde middels een oneerlijk gevecht. De Nederlanders hadden namelijk vuurwapens en de Balinezen slechts messen. Vandaar dat veel Balinezen zelfmoord pleegden. Hiervan zijn veel schilderijen terug te vinden in het museum. Ook liggen er een aantal oude Nederlandstalige kranten die toen der tijd verspreid werden. Na Klungkung ben ik naar de ‘Besakih’ tempel gegaan. Dit is de heiligste en grootste tempel op Bali, gelegen op de ‘Gunung Agung’, de hoogste berg en vulkaan. In de maand april en de eerste week van mei bezoeken duizenden Balinezen per dag deze tempel vanwege een grote ceremonie die een keer per jaar wordt gehouden. Het is dan ook niet toegestaan om hoger te gaan op de Gunung Agung dan de tempel zelf. Dat vond ik erg jammer omdat ik nog een wandeling naar de top van de vulkaan wilde doen, maar dat is dus helaas niet doorgegaan. Na de Besakih tempel heb ik ‘Pura Kehen’ bezocht, dit is een andere tempel. Deze was wat minder speciaal maar toch mooi om gezien te hebben. Vanuit daar ben ik verder gereisd naar Sanur waar ik een nieuwe slaapplek heb gezocht. In de avond ben ik daar nog 3 vrijwilligers tegengekomen waar ik eigenlijk al afscheid van had genomen, dat was eeg toevallig. We hebben er samen nog een gezellige avond van gemaakt in een bar. Lekker gegeten, wat gedart en gepoold, gedronken en vervolgens opnieuw afscheid genomen.


Vrijdag ben ik naar het ‘Bali Safari and Marine Park’ geweest. Dit is een heel mooi park met verschillende shows en wilde dieren vanuit Afrika, India en Indonesië. Ik heb gezien hoe piranha’s, witte tijgers en olifanten worden gevoerd, ik heb een algemene dierenshow en een olifantenshow gezien, daarnaast heb ik nog een hele grote en mooie show in het theater gezien; ‘genaamd Bali Agung Show’. Ik heb ook nog een safaritocht met een busje door de jungle gedaan en ik heb op het laatst nog even kunnen afkoelen in het zwembad. Kortom een lange dag in een ontzettend mooi park.


Zaterdag ben ik weer naar Nusa Lembongan gegaan, om twee vrienden die ik op het vrijwilligersproject heb leren kennen op te zoeken. Met hun heb ik de laatste dagen op Bali doorgebracht. Het was nog een klein avontuur om op het eiland te komen, want een shuttle bus zou mij tussen half 8 en 8 uur bij het hotel oppikken. Deze kwam uiteindelijk om 5 over 8 aan (dacht ik), dus ik stapte in na twee keer duidelijk vragen of het de shuttle bus naar de haven was en of die van het bedrijf was waarbij ik had geboekt. Omdat de goeie man twee keer ja zei dacht ik dus in de shuttle bus te zitten, maar achteraf bleek dat die gewoon ja zei omdat die mij niet verstond. Dit doen de Balinezen eigenlijk altijd als ze je niet verstaan, dus het valt me nog mee dat het nu pas na zeven weken fout gaat. Maar omdat ik al eigenlijk een sterk vermoeden had dat ik niet in het goede busje zat en dat we al 5 minuten de verkeerde richting uit reden, dacht ik: laat ik het nog maar eens navragen. Uiteindelijk bleek dus ook dat ik in het verkeerde busje was gestapt omdat hij dacht geld aan me te kunnen verdienen door als taxichauffeur te spelen. Hij wist eigenlijk ook helemaal niet waar ik naar toe moest, omdat hij dus geen Engels sprak. Hij reed gewoon maar een willekeurige richting uit in de hoop wel langs de plek te rijden waar ik moest zijn. Ik heb hem uiteindelijk duidelijk kunnen maken dat hij me maar beter terug naar het hotel kon brengen. Ik ben daarna naar de Tourist Information gegaan waar ik mijn boot en bus had geboekt en had hem het hele verhaal uitgelegd. Gelukkig sprak deze meneer wel goed Engelse. Hij heeft voor mij gebeld waar de shuttle bus bleef, want deze bleek nog steeds niet te zijn gekomen. Uiteindelijk na in totaal anderhalf uur wachten, rondrijden en bellen heeft hij zelf mij naar de haven gebracht. Ik was een uur te laat maar de boot had gewacht, waardoor ik dus toch nog op Nusa Lembongan ben aangekomen. Bij het hotel heb ik mijn twee vrienden weer ontmoet en we hebben vervolgens een scooter gehuurd en zijn rond gaan rijden. We zijn via een brug naar een naastgelegen eiland gereden om daar naar de ‘Blue Lagoon’ te gaan. Dit was een erg mooi gebied waar je ook een 13 meter hoge sprong naar het water in kon maken. Hier waren we voor gekomen, maar omdat het water te wild was konden we dit helaas niet doen. Daarna zijn we maar weer terug gereden naar het hotel.


De zondag zijn we gaan snorkelen op drie plekken rondom Nusa Lembongan en bij het grotere eiland ‘Nusa Penida.’ De eerste plek was echt ontzettend gaaf, dit was bij ‘Mantapoint’. Manta’s zijn enorm grote vissen die familie zijn van de haai. Ze zijn zo een vier meter groot en het was echt ongelofelijk om deze in het echt vanaf een meter afstand te zien. Daarna hebben we nog op twee andere plekken gesnorkeld, deze waren iets minder spectaculair. Ook hebben we met het bootje door de mangrove gevaren. In de namiddag zijn we weer met de boot teruggekeerd naar Bali. We kwamen aan in Sanur en vanuit daar hebben we de taxi naar ‘Padang Padang genomen’.


De maandag zijn we in de ochtend naar Padang Padang Beach gegaan. In de middag zijn we naar Dreamlandbeach gegaan. Dit is echt een heel mooi strand met hoge golven. Na het dagje strand hebben we de taxi genomen naar Kuta om daar onze laatste tijd door te brengen.


In Kuta heb ik dinsdag surfles genomen. Eerst kreeg ik instructies op het strand. Ik kreeg uitgelegd hoe je het beste kunt peddelen en hoe je snel en stabiel op kunt staan. Ook heb ik ‘droog’ geoefend, zodat ik al een beetje gevoel er bij kreeg. Na een half uur ben ik het water in gegaan en heb ik anderhalf uur les gekregen. In het begin hoefde ik nog niet te peddelen en kreeg ik elke keer een duwtje om de juiste snelheid en de goede timing te hebben. Toen ik wat meer gevoel had bij het evenwicht zoeken, opstaan en blijven staan ging ik steeds meer zelf peddelen totdat ik op het laatst zonder hulp een golf kon nemen. Het lukte vrij aardig want ik kon af en toe al redelijk lang blijven staan. Het was daarom ook een echt mooie ervaring om te doen en ik ga het in de toekomst zeker vaker proberen.


De woensdag was mijn laatste volledige dag op Bali. Deze dag heb ik lekker rustig aan gedaan. Ik ben naar het strand geweest, ik heb mijn laatste souvenirs gekocht en heb nog gerelaxt bij het zwembad van het hotel. Daarna ben ik nog even uit geweest om af te sluiten maar ik heb het niet al te laat gemaakt, omdat ik donderdag weer vroeg op moest voor mijn vlucht naar Singapore.


Ondertussen zit ik in Singapore. Het bevalt mij hier echt enorm goed en ik heb al heel veel mooie dingen gezien, vooral op architectonisch vlak. Ik zal hier meer over schrijven in mijn volgende en misschien wel laatste verslag, want aanstaande donderdag kom ik alweer thuis. Maar voor de nieuwsgierigen onder ons zal ik al één ding verklappen: ik ben bij het ‘Marina Bay Sands’ hotel en winkelcentrum geweest en dat is een architectonisch hoogstandje van 8 miljard euro, dat nu een jaar of 3 open is. Dus wie niet kan wachten kan die al eens opzoeken en zien wat voor moois Singapore te bieden heeft.


Groetjes!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!