dennisopreis.reismee.nl

Halverwege het project

Hallo lieve mensen,


Ik heb nu net iets meer dan de helft van mijn project er op zitten. Met het constructieprogramma gaat het erg goed en ook buiten het project krijg ik mijn tijd nog steeds goed gevuld. Vorige week maandag was Silence Day, waarop we goed hebben kunnen uitrusten. Ook de dinsdag hadden we nog vrij. Zoals ik de vorige keer had gezegd zijn we deze dag naar een van de grootste rijstvelden op Bali geweest, bij 'Jatiluwih'. Het was een erg mooie plek, met een prachtig uitzicht en op de achtergrond de 'Gunung Batukau'. Maar toch had ik er eerlijk gezegd meer van verwacht. Het maakte namelijk niet zo een grote indruk, maar dat komt misschien omdat we ook al erg veel rijstvelden hebben gezien. Op de terugweg zijn we nog gestopt bij een kleine tempel met een bos met apen en vleermuizen. We wilden vooral de vleermuizen zien, want ook naar de apenzijn we ondertussen uitgekeken. Helaas waren er geen vleermuizen in het wild te zien, maar alleen een aantal bij een mannetje waar je op de foto kon. Dat hebben we dan maar ook gedaan. We kregen er een in onze handen gestopt en konden toen op de foto, uiteraard wel tegen betaling. Opvallend genoeg liep de hele tijd al een soort 'gids' met ons mee, waar we niet om hadden gevraagd. We wisten niet zo goed wat we er mee moesten, want we hoefden er niets voor te betalen en we waren zowat de enige met een gids. We vertrouwden het niet helemaal, maar lieten het maar zijn gang gaan. Aan het einde kwam natuurlijk de aap uit de mouw, want uiteindelijk bleek dat deze gids gewoon een verkoper was van een van de ongeveer 100 winkels bij het bos. We mochten daarom alleen bij de winkel van onze gids kijken en spullen kopen, wat wij niet erg vonden omdat we toch niets wilden kopen. Een beetje jammer voor haar, maar we hebben haar wel nog succes gewenst bij de volgende klanten.


De woensdag en donderdag zijn we weer naar het constructieproject gegaan. We hebben weer verder gewerkt aan onze wastafels en nog een klaslokaal geverfd. Het einde van ons projectjemet de wastafels begint in zicht te komen. In de middag gingen we zoals gewoonlijk weer uitrusten in het zwembad. De vrijdag hadden we vrij genomen van het project om een lang weekend naar de 'Gili Islands' te kunnen gaan.


We zijn vrijdagochtend al vroeg vertrokken richting 'Padang Bay', waar we de boot zouden hebben naar 'Gili Trawangan'. Hier zijn we in de middag aangekomen. We waren in totaal met ongeveer 15 vrijwilligers hier naartoe gereisd. Eenmaal aangekomen hebben we een hotel gezocht en zijn we gaan lunchen. Daarna zijn we aan het strand gaan liggen, om ons mentaal voor te bereiden op een avondje stappen, want vrijdagavond is party-avond op het eiland. Helaas viel de party een beetje tegen, vanwege lauw bier en slechte muziek, echter hebben we het wel naar onze zin gehad.


De zaterdagochtend ben ik om 11 uur naar 'Blue Marlin Dive' gegaan, om daar mijn allereerste 'Scuba Dive' ooit te gaan nemen. We begonnen met wat theorie, zoals het leren van symbolen. Onder water kun je namelijk alleen comuniseren via gebarentaal. Het is daarom van belang dat iedereen dezelfde gebaren gebruikt. Na de theorie zijn we het zwembad in gegaan met alle materiaal. Hier konden we alvast wennen voordat we echt het open water in gingen en kregen we geleerd wat we moesten doen in bepaalde situaties, zoals bij het verliezen van je mondstuk en tijdelijk zonder zuurstof komen te zitten. Dit ging allemaal goed waarna we dieper het zwembad in gingen om middels onze ademhaling de gewenste diepte in het wateraan teleren nemen. Ook dit had ik al snel onder controle. Na deze oefening hadden we tijd om te lunchen om ons vervolgens klaar te maken voor de echte duik in de zee. Om half 3 vertrokken we dan met de boot richting 'Gili Air', het kleinste van dedrie Gili eilanden, om daar voor de kust onze duik te gaan doen. Het was allemaal erg spannend natuurlijk, maar het was ook ontzettend mooi. We zijn uiteindelijk 39 minuten onder water geweest tot een diepte van maximaal 12 meter. We hebben mooie en ook zeldzame vissen gezien, in alle soorten en maten. Het was volop genieten en echt een prachtige ervaring. In de avond hebben we lekker ontspannen en zijn we vroeg naar bed gegaan.


Na een lange nacht slapen hebben we zondagochtend een fiets gehuurd om het eiland rond te fietsen. Gili Trawangan is het grootste eiland van de drie, maar na ruim een uur waren we helemaal rond en in die tijd hebben we nog regelmatig gestopt om foto's te maken. In de middag hebben we weer aan het strand gelegen en gezwommen in de mooie lichtblauwe zee.


Maandag zijn we vervolgens terug gekomen met de boot en hadden we ook nog vrij van het project. Ook deze dag hebben we rustig aan gedaan en relaxed gezwommen. Zwemmen is namelijk een van de heerlijkste manieren om in deze tropische hitte verkoeling te zoeken, soms zelfs beter dan een koud biertje.


Dinsdag zijn we weer naar het project gegaan, we hebben 4 van de 6 wasbakken aangesloten op het waternet. Dit was een zware klus omdat we de sleuven voor de leidingen met de hand hebben gegraven. Deze hoefden gelukkig maar 5 tot 10 centimeter diep, dus dat viel wel alweer mee. Uiteindelijk heb ik alle leidingen mogen aanleggen en verbinden, omdat ik hier al wat ervaring mee heb vanuit mijn vakantiebaan bij Brouwers. Dit was leuk werk en ik moest een beetje creatief zijn, omdat ik alleen maar 90-graden bochten had, maar uiteindelijk is alles gelukt. Toen de kinderen en docenten uiteindelijk zagen dat er water uit de kranen liep, waren ze allemaal zo ontzettend blij. Ze waren erg dankbaar en daar haal je zelf als vrijwilliger veel voldoening uit. We hebben dit volledig vanuit niets opgebouwd dus dit is een mooie mijlpaal die we deze dag berijkt hebben. In de avond zijn we nog wat gaan drinken met een nieuwe groep vrijwilligers die dit weekend zijn aangekomen.


Vandaag is een vrije dag, vanwege de presidentsverkiezingen in Indonesie. Morgen gaan we weer naar het project, maar hier vertel ik jullie natuurlijk weer alles over in mijn volgende verhaal.


Groetjes!


En natuurlijk weer een aantal: Wist je dat...


de maanden in Bahasa bijna hetzelfde worden geschreven als in het Nederlands?


de 'v' en de 'f' te moeilijk zijn? Waardoor februari, pebruari wordt en november, nopember wordt.


de rijst nog steeds heel goed smaakt?


ik een scooter voor de komende 3 weken heb gehuurd voor net iets meer dan 1 euro per dag?


ik al een aardig bruin kleurtje heb gekregen?


ik na het douchen na het constructiewerk telkens weer opeenswat minder bruin ben?


je op de markt altijd minder danéénvijfde van hun prijs moet bieden?


je het uiteindelijk toch wel mee krijgt voor een kwart van de prijs?


als je een zwart zakje erbij krijgt je een goede prijs hebt betaalt en bij een wit zakje heb je te veel betaald?


als je geen zakje krijgt je echt de laagste prijs hebt betaald?


de andere verkopers daarom aan de kleur van je zakje zien hoe goed je onderhandelt?


je bij het eten haast nooit een mes krijgt?


vaak botjes in het kippenvlees zitten?


malaria bijna in heel Indonesie voorkomt, behalve op Bali?


het onbeleefd is om iets met je voeten of linker hand aan te wijzen, omdat die als onrein worden beschouwd?


Oreo's echtde beste koekjes zijn?


de politie makkelijk omkoopbaar schijnt te zijn? Want scooterrijden niet mag zonder internationaal rijbewijs, maar het goedkoper is om 5x de politie om te kopen dan 1x je rijbewijs aan te vragen.


ik helemaal niets snap van de voorrangsregels, omdat die er naar mijn idee niet zijn?


ik er ook nog niet achter ben of een helm verplicht is, omdat de helft deze niet draagt?


er zo nog wel1000 meer dingen zijn waarover ik me blijf verbazen in het verkeer?

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!