dennisopreis.reismee.nl

Laatste vrijwilligersweek

Hallo allemaal!


Ik ben er weer met mijn wekelijkse ervaringen. Vinden jullie het nog leuk om mij te volgen? Of heb ik jullie ondertussen zo jaloers gekregen dat het niet meer leuk is? Haha, alle gekheid op een stokje.


Vorige week hebben we het constructiewerk op de school waar we al een tijdje bezig waren afgerond. Uit alle 6 de kranen komt stromend water, de muren zijn echt allemaal geverfd, zowel binnen als buiten het gebouw en de gemetselde afvalbakken worden ook al goed gebruikt. Alleen jammer dat we de plafonds niet hebben kunnen repareren. Vanwege oude lekkages zitten er enorme gaten in. Ik had graag ook hier iets aan gedaan, maar deze week moesten we bij een andere school beginnen. Als we de plafond hadden kunnen repareren dan zou de school er echt weer tip top in orde uitzien, maar ik vermoed dat hier niet genoeg geld voor is. Desalniettemin hebben we mooi werk geleverd en dat is af te lezen aan de blije gezichten van iedereen op de school.


Deze week zijn we zoals ik al zei begonnen bij een andere school. Deze school is wat groter, want naast de 6 klassen die elke school heeft, zijn bij deze school ook nog 3 klaslokalen voor de 'Kindergarden', oftewel de peutertjes. Dat wil zeggen dat hier nog meer geverfd en nog meer afwasbakken gemaakt zullen worden. Deze week zijn we dan ook tot nu toe alleen maar met verven bezig geweest. We hebben twee klaslokalen en een gebouwtje van de docenten van binnen geverfd. Morgen is alweer mijn laatste werkdag en dan zal gestart worden met het maken van de wasbakken voor de drie peuterklassen. De tijd gaat snel en eigenlijk is het wel jammer dat mijn project nu alweer afloopt, net nu we weer bij een nieuwe school begonnen zijn. Ik zou met veel plezier namelijk ook hier nog een aantal weken kunnen klussen. Er valt namelijk zo veel te bereiken met de inzet van 'ons', de vrijwilligers. Misschien zie ik mezelf nog wel eens terugkeren naar deze omgeving, om weer voor een periode aan de slag te gaan. Maar dan misschien nog wel liever naar dorpjes buiten Ubud, waar de faciliteiten nog slechter zijn. Want de scholen in Ubud zelf zijn eigenlijk relatief nog goed onderhouden en voorzien van goede faciliteiten in vergelijking met de armere buurten eromheen. Maar dat is toekomstmuziek. Die beslissing maar ik waarschijnlijk later nog wel.


Verder zijn we afgelopen weekend richting het Oosten van Bali geweest. We hebben de 'Gunung Batur' beklommen om half 4 's nachts, om vanaf de top zonsopkomst te bekijken. Het was een hele mooie ervaring, vooral omdat je in het donkerin onbekend gebied gaat wandelen, welliswaar wel met een gids. Na twee uur klimmen en klouteren zijn we bij de top van de nog steeds actieve vulkaan aangekomen, waar om 6 uur de zon zagen opkomen. Hier hebben we van genoten met een ontbijtje en natuurlijk hebben we ook heel veel foto's gemaakt. Rond kwart voor 7 zijn we begonnen aan de wandeling terug naar het grote kraterdal waar de vulkaan in staat. We hadden echt ongelofelijk mooie uitzichtpunten, die we tijdens het omhooggaan niet konden zien vanwege de duisternis. Zo zijn we vlak langs de hoofdkrater van de vulkaan gelopen, waar stoom van warm water uit kwam. Maar ook hadden we opeens uitzicht over een enorm groot zwart gebied dat bedolven ligt onder magma. We hebben ons laten vertellen dat in dit gebied vroeger een dorp was, waar nu helemaal niets meer van te zien is. Het schijnt dan ook dat tijdens een grote uitbarsting in 1974 daar veel mensen zijn omgekomen.


Na de lastige afdaling van de Batur, met veel losse stenen en zand, zijn we naar 'Trunyan' gegaan.Trunyan is een dorpje aan het 'Baturmeer' waar mensen volgens eeuwenoude traditie boven de grond worden begraven als ze zijn gestorven. Het is een indrukwekkende plek om te bezoeken. De begraafplaats is alleen met een boot te bereiken en erg gaan verhalen dat je ontzettend veel moet betalen om weer met de boot terug te komen, want anders zouden de lokale mensen dreigen de boot te laten zinken. Maar aangezien wij een aardige taxichauffeur hadden die met ons mee ging om eventuele problemen te voorkomen, hebben we daar ook helemaal niets van gemerkt. De begraafplaats zelf maakte zoals gezegd veel indruk. Er zijn een hele boel doodshoofden te zien en de levenloze lichamen liggen onder doeken en een koepel van bambu. Alleen het gezicht is zichtbaar als je heel goed kijkt. De chauffeur sprak overigens nog van geluk, omdat vier dagen eerder nog een lichaam was 'begraven'. Van een vieze lucht was helemaal geen sprake, omdat een speciale soortboom een hele unieke aangename geur verspreidt. Uiteindelijk mochten we met een doodshoofd in onze hand op de foto, maar dit hebben we niet gedaan omdat het ons respectloos leek ten opzichte van de overledenen en daarbuiten het ook niet heel erg hygiënischis. Na dit kleine avontuur zijn we verder naar het oosten gereden om daar in 'Amed' bij te komen van een lange vermoeiende dag.


De zondag in Amed ben ik gaan snorkelen bij een Japans schip dat vlak voor de kust op de bodem van de zee ligt. In eerste instantie was ik er voorbij gezwommen, omdat ik het schip voor koraal aan zag. Toen ik omkeek besefte ik dat dit al het schip was. Er was niet heel erg veel meer van zichtbaar en het had ook meer weg van een roeibootje dan van een schip. Toch was het snorkelen erg mooi, maar dan vooral vanwege het vele koraal en de prachtige vissen in alle kleuren en afmetingen. Halverwege de zondag zijn we weer terug gereden naar Ubud, zodat we voor het avondeten weer 'thuis' waren.


Verder heb ik deze week nog 'Goa Gajah' bezocht, een olifantengrot die behalve zijn naam en een standbeeld niets met olifanten te maken heeft. Het is wel een heel mooi gebied met bomen, rotsen, water en wathoogteverschillen in het landschap. Verder heb ik het deze week rustig gehouden met wat zwemmen, relaxen en drinken bij de bar. Maar dan voornamelijk strawberry milkshakes in plaats van bier. Wat ben ik toch een verstandige jongen.....


En trouwens, wist je dat...


scooterrijden schijnbaar pas vanaf 17 jaar hier is toegestaan?


er geen maximum snelheden gelden, helemaal nergens?


het dragen van een helm ook verplicht schijnt te zijn?


de politie dus eigenlijk helemaal niet zo streng is?


iedereen wel eensdrugs aangeboden krijgt, ondanks de doodstraf staat op het nemen daarvan? Vooral de 'Magic Mushrooms' populair zijn in het aanbod.


er best veel woorden in het Bahasa hetzelfde zijn als in het Nederlands, zoals handdoek, emmer, kwast en tegel?


ook veel brommeronderdelen nederlands klinken, zoals knalpot, rem en gas?


het motto van een Balinees tijdens het eten is: "If it is not spicy, it is not jammie"?


ze daarom gemiddeld 10 tot 15 chilipepers in het eten doen?


mijn mond dan serieus een half uur lang in de fik staat?


ik aan een half chilipepertje wel genoeg heb?


er zelfs een competitie is met wie de meeste chilipepers puur kan opeten?


er ooit al iemand is overleden rond de 50e á 60e chilipeper?


ik dat heel goed kan begrijpen?


ik twee dagen geleden precies een maand in Bali was en dat ik toen ook nog precies een maand te gaan had?


ik vandaag over precies 4 weken weer land in Düsseldorf?


ik eerst nog veel wil zien? Want ik ga nog naar Lombok, Singapore en Dubai.


Ik wens jullie alvast fijne Paasdagen! De komende 4 weken zal ik jullie nog regelmatig op de hoogte houden via mijn weblog. En vergeet niet af en toe mijn foto's te belijken, want ik voeg regelmatig nieuwe foto's toe.


Groetjes!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!